Gratis är gott - JÄTTEGOTT
Jag kommer ihåg att jag fascinerades av ett fenomen när jag jobbade på Levi's i Oslo. Varje år inföll flera Reor, när butiken sålde kläderna till reducerat pris för att bli av med det gamla eller produkter som inte sålt så bra. På dessa tillfällen insåg jag att rean påverkade hur attraktiv varan blev för kunden. Detta trots att varan uppenbarligen tidigare varit ointressant för flertalet kunder. I och med att kunden kunde se vad varan tidigare kostat, kunde hen därmed konstatera att det nya priset i relation till det gamla utgjorde en bra deal (det verkade som att varan värderades utifrån priset och vad man sparade, snarare än om den var snygg eller inte).
Dan Ariely beskriver i sin bok sin syn på vad som händer med oss när vi upplever oss få något for FREE. Jag har själv noterat hur oproportionerligt nöjd jag blir när jag ska beställa varor på nätet, och märker att ett företag bjuder på frakten (över ett visst belopp såklart....) Men ändå, gratis frakt! Det var ju bjussigt! Givmilt rent utav! Bravo! Excellente! Magnifico! Splendido! Honom ska vi ha!!!
ARIELYS OBSERVATION: I boken beskriver författaren vad som hände när WWW.AMAZON.COM beslutade att erbjuda sina kunder gratis frakt över ett visst belopp. Säg att en kund när hen klickade sig in på hemsidan hade intentionen att köpa en bok för $16.95 och därmed skulle behöva betala en frakt på $3.95. Totalt borde det bli $20,9. MEN, för att erhålla gratis frakt slår köparen till på ytterligare en bok och slutsumman landar på $31,90. MEN FRAKTEN BLEV MINSANN GRATIS! HAHAHAAA! (Egen reflektion: Ytterligare strategier jag brukar försvara mig själv med vid dessa tillfällen är tex att ta priset på den tillagda varan och dra av det jag hade behövt betala i frakt, och då blir ju den tillagda varan nästan *på köpet**fniZz*)
Lite kuriosa angående ovanstående exempel: Amazon.com noterade att försäljningen inte fick samma skjuts i Frankrike som i andra länder. Var fransmännen mer pålästa om vårt erotiska förhållande till att få något for FREE och kunde undvika denna psykologiska fälla? Nja, inte direkt. Det visade sig att den franska avdelningen av AMAZON.COM visserligen hade följt samma modell där köp över vissa belopp skulle belönas. I Frankrike skulle fransmännen dock behöva betala den pyttelilla summan av 1 franc (ca 20 cent) för frakten. En minimal summa kan tyckas, men tillräckligt stor för att företagets visioner om merförsäljningen förblev en fantasi och dröm. Kunderna fick ju inget gratis....
Kram
Linnea